חג סוכות - האושפזין. מתי כניסת החג?
כניסת החג 17.47, יציאת החג 18.43 אושפיזין, הם אבות האומה... הם מוזמנים מידי ערב... הם באים לסוכתו של כל יהודי...
פורסם בתאריך: מאת:
נכתב על ידי
שמואל כהן
הרב שמואל כהן, כותב את "פרשות השבוע" בעיתון "רמלוד פלוס" מעל 10 שנים
חג סוכות האושפזין. קרדיט בינה מלאכותית נעשה ע"י אוה אהרונוף
חג הסוכות אשר בפתחנו, הוא החג אשר בו זוכים אנו לשבת בצל האמונה – בסוכה.
סוכה שבה אנו יושבים במשך 7 ימים, זכר לענני הכבוד שהקיפו את בני ישראל בעת יציאתם ממצרים כפי שכתוב: ''בסוכות תשבו שבעת ימים... כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים'' ויקרא כ''ג
אחד המנהגים האופיינים לחג זה הוא הזמנת האושפיזין מידי ערב כאשר לכבודם נוהגים אנו להדליק נר, ולהניח בסוכה כסא ועליו טלית וספר תנ''ך.
את נוסח הזמנת האושפיזין נוהגים אנו לומר בארמית ''עולו אושפיזין עילאין קדישין'' ומשמעתו: בואו אורחים עליונים וקדושים אבות קדושים, בואו ותשבו בסוכתנו סוכת האמונה.
אברהם אבינו - בגיל 3 הכיר אברהם את בוראו, בשעה שחושך שרר בעולם הפיץ אברהם את האמונה באלוקי ישראל ובנה עולם חדש ועליו אמר הנביא יחזקאל: ''אחד היה אברהם'' הוא לימד אותנו לבנות את עצמנו ע''י עשיית חסד עם הזולת כאשר חסד היא מידתו של אברהם אבינו.
יצחק אבינו - איש של מסירות נפש שמוכן היה למסור את עצמו לעקדה .יצחק מסמל את מידת הגבורה הוא לא חושש לומר את האמת לאנשי אבימלך אשר גרשו אותו והוא הטיל עלינו משימה לגלות את ייחודנו כעם ולבנות עולם חדש עולם של אור ואמונה.
יעקב אבינו –מסמל את מידת התפארת .דמותו של יעקב אביהם של 12 השבטים חקוקה בכסא הכבוד. היות ומידת האמת הייתה נר לרגליו שזו היא מידתו של מלך מלכי המלכים - אמת ואמונה.
משה רבנו- מסמל את מידת הנצח הוא המנהיג שהוציא את עם ישראל ממצרים והנחיל לנו את תורתנו תורת הנצח לעם הנצח. הוא האיש שזכה לכינוי ''בכל ביתי נאמן הוא'' מפיו של היושב במרומים.
אהרן הכהן – מסמל את מידת ההוד כפי שנאמר בספר תהילים ''הוד והדר לפניו עוז ותפארת במקדשו'' אהרן הכהן זכה להגיע לדרגה של מלאך כאשר זוהר נשמתו האיר מתוך גופו דבר שבא לידי ביטוי בבגדי הכהונה שאותם לבש בעת עבודתו בבית המקדש ובברכת הכוהנים שבה בירך את עם ישראל.
יוסף הצדיק – מסמל את מידת היסוד .יוסף התייתם מאמו, הוא עבר מסכת קשה של התעללות ולמרות הכל הוא שמר על עצמו בקדושה, למרות כל הפיתויים שניצבו בפניו. גם בשעה שהגיע יוסף למעמד הבכיר של המשנה למלך מצרים הוא נשאר צדיק באמונתו והוא היחיד שזכה לתואר - הצדיק.
דוד המלך - מידתו היא מלכות. הוא זכה למלוכה, הוא החל את דרכו כרועה צאן והוא מכונה עד היום בתואר- דוד מלך ישראל חי וקיים. הוא מהווה רגל רביעית במרכבה יחד עם אבות האומה: אברהם, יצחק, ויעקב. מזרעו יבוא מלך המשיח שיגאל אותנו ויבנה לנו את בית המקדש.
ומי ייתן ונזכה לשבת בסוכת האחדות יחד שבטי ישראל עם כל חטופינו וכל חיילנו בירושלים בירת הנצח הבנויה והמאוחדת.
חג סוכות שמח
הרב שמואל כהן